Jernbanetrasé og stasjonplassering
Noe er kjent av Larvik APs vedtak, men ikke alt.
Vedtaket ble gjort med 47 mot 8 stemmer. Det er vel det som kalles overveldende flertall. Hele vedtaket får du her:
Stasjonplassering legges til Kongegata
Larvik kommune skal ivareta innbyggere og næringsliv som blir berørt på en god måte i reguleringprosessen. Det skal etableres møteplasser, samhandling og dialog med næringsdrivende, gårdeiere og innbyggere som blir direkte berørt av en ny stasjonplassering og en ny korridor for jernbanen. Det skal i den sammenheng, i Larvik kommunes sentrumsplan, legges gode forutsigbare planer for gjennomføring, FØR, UNDER OG ETTER denne viktige etableringen.
Det forventes oppstart av en reguleringprosess innen 2 år etter at det foreligger et gyldig planvedtak for KDP Stokke - Larvik.
Det igangsettes et tidlig grunnerverv med berørte parter / beboere / næringsliv når reguleringsplanen er vedtatt
Gamle trebygninger, som for eksempel Torvet 4 og 11, og som har historisk verdi for Larvik, skal bevares i den grad det er mulig.
Verningenkorridoren velges som trase. Kommunen skal gå i dialog med Bane Nor om at det bygges miljøtunnel, der det er mulig, spesielt gjelder dette rekreasjonsområdet ved Timbo.
Det igangsettes planer og tiltak for å ivareta handel i sentrum for å opprettholde et levende sentrum. Administrasjonen går i dialog med handelsstand for å få til et godt resultat når vedtak om plassering er gjort.
Områdene som frigis på Indre Havn båndlegges og skal brukes til allmenn interesse, å ivareta fritidsaktiviteter og rekreasjon, og brukes i tråd med tidligere vedtatte planer.
Dersom gruppa vurderer at det framkommer vesentlig informasjon som endrer saken, må medlemsmøtet ta stilling til dette i nytt medlemsmøte