Miljøbilde Larvik

Trygghet, muligheter og fellesskap.

Kjære innbygger i Larvik.

De siste ukene har du nok merket godt at det nærmer seg valg, og kanskje er du litt lei av valgkampen allerede? Det er ikke alltid like lett å orientere seg i hva de ulike partiene står for, og det kan nok være slik at vi som står midt oppi det selv, trenger å bli minnet på at politikken kan oppleves som en helt egen og kanskje litt lukket verden. Det er en del som sier at de ikke er interessert i politikk. Det burde man imidlertid være, for politiske beslutninger treffer alle områder i livene våre, og nettopp derfor er det så viktig å bruke stemmeretten.

Larvik Arbeiderparti går til valg på et program som baserer seg på fire hoveddeler: Hjem til Larvik, trygg i Larvik, grønne Larvik og Larvik for alle. Dette harmonerer godt med Arbeiderpartiets nasjonale hovedbudskap: Trygghet, muligheter og fellesskap. Vi som allerede bor i Larvik, vet jo at dette er den beste kommunen å bo i. Det vil vi selvsagt at mange flere skal finne ut, og derfor er det så viktig at vi jobber for at flere skal flytte hjem til Larvik. Nye innflyttere til Larvik legger ofte vekt på kvaliteter i kommunen som vi andre lett kan ta som en selvfølge. Jeg tror ikke vi alltid er klar over hvor mange muligheter og ressurser vi har i vår egenkommune. La oss sammen sette søkelys på alt det som gjør Larvik til Larvik, og så gjøre kommunen enda litt bedre. Når unge mennesker velger å flytte til Larvik etter endt utdanning, vil vi blant annet at de skal bli møtt med et godt barnehage- og skoletilbud, to årlige barnehageopptak og jobbmuligheter for begge foreldre. Det skal være mulig å skaffe egen bolig, uten å måtte konkurrere med de som kjøper seg «fritidsbolig» i et område unntatt boplikt.

Arbeiderpartiet vil ha boplikt i hele kommunen. Når man kommer hjem til Larvik, blir man også i vår kommune møtt med barnehagepriser som har gått nedover med dagens regjering. Maksprisen er nå kr 3 000 i måneden, og det betyr at foreldresparer kr 3465 i året på barnehage. Arbeiderpartiet vil også prioritere å ansette flere barnehagelærere og fagarbeidere i barnehagene. Vi er imponert over den jobben som gjøres i allekommunens barnehager. Den trygge starten der er så viktig for de yngste innbyggerne våre. I valgkampens hete benyttes ofte reklamelignende effekter og virkemidler for å få velgernes oppmerksomhet.

Det blir gitt mange løfter om både det ene og det andre, uten å nødvendigvis konkretisere dekning i budsjettet. Budsjetthverdagen er den veldig konkrete delen av det politiske arbeidet, og den møter oss raskt etter valget. La ikke dette kommunevalget bare handle om eiendomsskatt, dere. Det er så mye mer enn det som egentlig står på spill. Høstens valg bør dreie seg om hvilke verdier og satsingsområder vi vil at vårkommune skal preges av. Det må bety at de partiene og de personene dere velger å stemme på, også får fullmakt til å stemme slik man håper vil gagne hele vårt lokalsamfunn, og ikke kun noen få. Vi må dra dette lasset sammen, og det er Arbeiderpartiet klare for å bidra til. Det er viktig for oss å være tydelige på at vi ikke tror det er mulig å legge fram et realistisk budsjettuten betydelige kutt i kommunale tjenester. Derfor trenger vi både inntekten fra eiendomsskatten og en kontinuerlig omstilling for å utvikle tjenestene våre.

Vi er selvsagt åpne for å se på mange sider ved kommunens drift framover, og det har vi også forplikta oss til å gjøre gjennom vedtak i kommunestyret. Det er helt sikkert mulig å få til noe innsparing, men etter mange år med krevendekommunebudsjetter er det begrensa hvor mange millioner som plutselig lar seg finne. Det er ikke et mål for Arbeiderpartiet å øke den økonomiske totalbelastningen for våre innbyggere ,og vi ser ikke på innføring av eiendomsskatt som et lettvint grep. Det er imidlertid slik at over 250kommuner i Norge (med ulikt politisk flertall) har eiendomsskatt allerede. Man kan av og til få inntrykk av at Larvik er den første kommunen i landet som innfører dette. Vi rår ikke over hvilke overføringer vi får fra staten, og naturligvis kunne vi ønske oss at de var høyere.

Det jobber vi tverrpolitisk for å endre, men det vil ikke gi konkrete utslag i budsjettet og økonomiplanen vi skal vedta i desember 2023. Vi kan ikke budsjettere med gode intensjoner og politiske signaler. Larvik Arbeiderparti går til valg på at vi vil prioritere trygge offentlige tjenester til våre innbyggere, og da særlig innenfor områdene helse, omsorg og mestring og oppvekst og kvalifisering. Vi vil at innbyggere i Larvik skal oppleve trygghet for disse tjenestene, og vi er forberedt på å synliggjøre at eiendomsskatten går til nettopp dette. Vi vet at det trengs flere sykehjemsplasser, og vi vet at det trengs flere fagutdannede ansatte innen både helsesektoren og i våre barnehager og skoler. Det skjer ikke helt av seg selv, og det vil koste penger .De enkle løsningene på kort sikt finnes dessverre ikke, og det er ikke slik at eiendomsskatten bare kan fjernes uten at det får konsekvenser for noen. Spørsmålet er bare hvem det får konsekvenser for, og hvordan det vil merkes i hverdagen.

Det sier høyresiden at vi skal få svar på etter valget. Vi sier det heller nå; Vi har vært med på å innføre eiendomsskatt, vi tar ansvaret for den beslutningen, og vi tar også ansvar for at det ved hvert eneste budsjett fremover skal vurderes nøye hvilket nivå på eiendomsskatten som er helt nødvendig. Når vi snakker om at Larvik skal være trygt, så handler det både om trygghet i arbeid, trygghet for atman har arbeid og trygghet for at kommunen skal levere gode tjenester i alle livets faser. Vi skal væreforutsigbare og bidra til å sette rammene for tjenestene. Vi skal også være en trygg arbeidsgiver, og bidra til et tillitsfullt samarbeid mellom politikk, administrasjon og tillitsvalgte. Da må vi evne å lytte, og vi må legge forholdende til rette for at våreansatte kan gjøre en best mulig jobb. Vi tror ikke noen gjør en bedre jobb hvis de jevnlig får høre at de er for mange, for lite effektive, at de burde vært friskere og løpt fortere. Tryggheten som ligger idet å ha fast full stilling skal heller ikke undervurderes.

Vårt klare mål er at mange flere skal oppleve denne tryggheten. Denne sommeren har vist oss at klimaendringer ikke er noe som skjer i en fjern framtid, og som kan skyves foran oss. Når vi snakker om det grønne Larvik, så gjelder det både store grep, og de litt mindre grepene som hver og en av oss kan gjøre selv. Arbeiderpartiet vil ta vare på vår felles natur, og vi vil at Larvik skal være en kommune der vi har gode bomiljøer, bedre løsninger for kollektivtrafikken og trygge sykkelveier. Vi vil verne dyrbar jord i hele kommunen, og vi vil skape nye grønne lunger i sentrum. Det er mye vi kan få til sammen, og vi tror det er mange som ønsker å bidra hvis de får muligheten. Larvik skal være for alle, og her skal muligheter skapes i fellesskap. Det er for mange i Larvik som står utenfor arbeidslivet, og her har vi en stor jobb å gjøre. Arbeiderpartiet vil satse videre på Larviksmodellen Våre unge, som har vært en felles politisk satsing denne kommunestyreperioden. Det å gi våre unge innbyggere tro på at de kan være med å bidra, tro på egen mestring og tro på at det finnes muligheter, er noe av det viktigste vi gjør. En mer praktisk skole og sømløse overganger i utdanningsløpet vil gi flere muligheten til å lykkes. Lokalpolitikk er lagarbeid.

Arbeiderpartiet har et sterkt lag, med bra folk i ulike aldre og med ulikbakgrunn, som har det til felles at de vil gjøre en innsats for kommunen vår. Siden det ikke ser ut tilat noen partier i Larvik får flertall alene, er vi avhengig av samarbeid. Arbeiderpartiet har vistgjennom flere perioder at vi får til å jobbe godt i samarbeid med flere andre partier. Vi håper at du stemmer, at du bruker muligheten din til å være med å påvirke den retningen Larvik skal ta de neste fire årene. Vi håper selvsagt at du stemmer på Arbeiderpartiet, og at du har tro på våre løsninger og våre kandidater. Vi er klare til innsats, til beste for Larvik. Elin Nyland Ordførerkandidat for Larvik Arbeiderparti

Ordførerkandidat Elin Nyland, for et inkluderende Larvik - for alle.