rose

2023-2027

PROGRAM 2023-2027

Larvik Arbeiderparti ser for seg fire hovedmål for denne perioden. Vi vil jobbe for at Larvik skal være et hjem, Larvik skal være grønn, trygg og inkluderende.

1. Hjem til Larvik

Vi vil jobbe for at unge flytter til Larvik etter endt utdanning. Larvik er en kommune med mange kvaliteter både som bokommune og som en kommune der bedrifter kan etablere seg og ha muligheter til å ekspandere. Et mål er at flere kan få egen bolig nær sin arbeidsplass i sentrum. Et annet mål er at kvaliteten i våre skoler og barnehager er så god at Larvik blir et naturlig valg for barnefamilier.

Slik skal vi nå målene:

Bruke kompetansen til Larvik kommune på nye måter, slik at vi kan bidra til å sikre jobb til begge foreldrene når familier flytter til Larvik.

Utvikle og ikke nedbygge Indre havn. Vi vil at dette området skal være attraktivt

Etablere ny barnehage i sentrum, for å dekke behovet for barnehageplasser

Barnehageopptak to ganger i året

Sentralt plassert og tilgjengelig bibliotek i sentrum, som bidrar til leselyst. Tilrettelegge for bedre samarbeid mellom bibliotek og skolebibliotek

Tilrettelegge for flere kommunale boligtomter, slik at flere kan bygge egen bolig

Innføre boplikt i hele Larvik kommune

Gi alle mulighet til gode kulturopplevelser

Etablere og bidra inn i et tillitsfullt samarbeid mellom politikere, administrasjon og næringsliv for å skape flere arbeidsplasser.

2. Grønne Larvik

Arbeiderpartiet vil ivareta vår felles natur, og vår målsetting er å bidra til at folk i Larvik blir oppmuntret og motivert til å ha en grønnere hverdag. Larvik skal være en kommune der vi setter fokus på gode bomiljøer, bedre løsninger for kollektivtrafikken og trygge grønne sykkelveier. Mennesker og natur hånd i hånd.

Det er et mål for oss at Larvik sentrum skal utvikles mest mulig på myke trafikanters premisser. Byen vår blir et godt sted å oppholde seg, og det naturlige møtested for alle kommunens innbyggere.

Slik skal vi nå målene:

Etablere sikringssoner for å få slutt på avrenning av næringssalter fra landbruket til bekk og sjø

Sikre gode leveområder for fugler, dyr, marine arter, planter og insekter

Sikre god tilgang til friområder og vern av strandsonen

Jobbe aktivt for å legge til rette for private drivere av ladestasjoner for elbiler, både for persontrafikk og for nyttetransport

Etablering av mindre og grønne bybusser, som går ofte

Legge til rette for etablering av større parkeringsplasser på områder utenfor sentrum, naturlig plassert ved innfartsårene. Målsettingen er et sentrum med færre biler og gode opplevelser.

Beboerparkering innarbeides i samarbeid med vel-lag og nærmiljøene

Iverksette tiltak i tråd med planene i Bypakke Larvik, med særlig fokus på kollektivtrafikk og sykkelveier, som vil avlaste sterkt trafikkerte områder

Fokusere på helhetlig og miljøvennlig trafikkavvikling før det settes i gang nye boligprosjekter

Skape nye grønne lunger i nærheten av sentrum.

Verne all dyrkbar mark i hele kommunen.

Være en ansvarlig forvalter av Lågen, som er en av Norges viktigste lakseelver.

Følge opp arbeidet med restaurering av sjøørretbekker i Larvik

Være en pådriver for at alternative fornybare energikilder på større næringsbygg og boligprosjekter blir vurdert

Bruke fornybare energikilder i kommunale bygg

Etablere gjenvinning for brukte tekstiler, som ikke er egnet for gjenbruk.

Etablere gjenvinningsordning for å gjenbruke bygningsmaterialer.

3. Trygg i Larvik

Det skal oppleves trygt å bo i Larvik, og innbyggerne våre skal vite at de får de tjenestene de har rett på ut fra sin livssituasjon. Det ligger mange muligheter i våre definerte lokalsentre. Målet er at vi som bor i Larvik sammen kan bidra til trygghet og tilhørighet. Kommunen er oss alle, og vi har alle et ansvar for å bidra.

Slik skal vi nå målene:

Fortsette arbeidet for faste og hele stillinger, som sikrer økonomisk og personlig trygghet for den enkelte

Utvikle og trygge bomiljøene, gjennom å sikre god dialog mellom kommunen og vel-lag og nærmiljøgrupper

Legge til rette for fritidstilbud til ungdom (i kommunal regi) i et trygt rusfritt miljø

Utrede hvordan kommunen og ideelle organisasjoner kan samarbeide for at skolebarn skal få en meningsfull sommerferie

Etablere gode møteplasser for innbyggere i alle aldre. Her kan vi bruke lokalsentrene våre, og sørge for mer variert aktivitet i kommunale bygg

Sikre at kommunens lavterskel tilbud innen psykisk helse skal være godt kjent, og tilgjengelig for de som har behov for tjenestene

Øke grunnbemanningen i helse og mestring

Jobbe for at vi skal få flere miljøterapeuter i skolen

Styrke rusforebyggende arbeid i skolen og skolehelsetjenesten.

Oppnå tilgjengelige tjenester for alle ved å ha fokus på universell utforming og ved å lytte til interesseorganisasjonene.

Sikre en velfungerende legevakt og fastlegetjeneste for innbyggerne i Larvik

Larvik skal fortsette å være en pådriver når det gjelder bruk av velferdsteknologi og fremtidsrettede løsning som bidrar til å flytte tjenester hjem til innbyggerne våre.

4. Larvik for alle

Arbeiderpartiet vil at alle som bor i Larvik skal oppleve å høre til, og vi vil legge til rette for at den enkelte skal ha et godt og meningsfylt liv. Vi vil ha et Larvik der alle kan bidra, og der det er rom for både ulikhet og utvikling. Innbyggerne våre er vår aller viktigste ressurs.

Slik skal vi nå målene:

Fortsette satsingen på lærlinger, slik at flere unge får den kompetansen som trengs for å komme i arbeid

Alle barn og unge i Larvik må få muligheten til å delta i en organisert fritidsaktivitet eller kulturopplevelser på fritiden, uavhengig av foreldrenes økonomi

Redusert kommunal leie til frivilligheten, mot at de tilbyr aktiviteter og tilbud som gagner barn og unge

Kommunale aktivitetstiltak skal ivareta unge sosialhjelpsmottakere og styrke deres muligheter for å komme i jobb

Styrke tidlig innsats i skolen. Satse på tiltak som styrker skole og barnehagenes støttetjenester og øke antall kvalifiserte vikarer

Jobbe for alternative læringsarenaer for elever som trenger praktisk læring

Sikre at barn i Larvik skal kunne gå i barnehage og SFO uten at foreldrenes økonomi skal styre dette.

Sikre at våre eldre får muligheter og tjenester som er tilpasset deres livssituasjon, og at de opplever å kunne bidra og å påvirke sitt eget liv. Det er et stort spenn i denne gruppen, og vi vil sikre en verdig alderdom ut fra den enkeltes bistandsbehov.

Være pådriver for en boligpolitikk som er tilpasset ulike livsfaser. Ulike behov krever ulike boformer

Sikre at inkluderingstiltak som for eksempel Gatefotballen blir faste budsjettposter, slik at de som bruker tilbudet slipper usikkerhet rundt videre eksistens hvert år

Lytte til ildsjeler som ønsker å sette i gang inkluderende tiltak, og se hvordan kommunen kan bidra.

Er du enig med Larvik Arbeiderparti om Program?

Takk for din tilbakemelding!

Vil du vite hva mer vi kanskje er enig om?

Takk for din interesse!

Du vil nå motta nyhetsbrev fra oss :)

Takk for tilbakemeldingen. Vi kan ikke være enige om alt!

Kanskje er det andre saker du er enig med oss i?

Se andre politiske saker